Subhanallah, Kisah Pertemuan Yang Tak Dijangka,-(Ilmu Yang Terbaik)



dari rakan fb(Shahrina Ahmad Sharkawi)

Subhanallah, kisah pertemuan yang tak dijangka, nak kongsi kata2 seorang doktor pakar yg baru lawat saya di wad.." Lepas tengok perkembangan di fail hujung katil saya, doktor pakar yang melawat pesakit dengan diiringi sekumpulan doktor, sempat duduk borak dengan saya pasal 'misi jihad' saya utk bantu Gaza, tentang cabaran2 yg saya hadapi dari Gaza dan di Malaysia dengan suami, sampai saya 'stress' tanpa saya sedari, sampai masuk hospital berkali2, sampai saya 'kehilangan' our baby ..

Dia kata, "Two things you can do, Good thing and Right thing, but, good thing may not the right thing, right thing may not the good one. BUT, when you do good thing, you'll get good reward, when you do right thing, you'll get right result", saya terus sambung (ade je benda nak menyampuk ., "betul tu doktor..LaHaa Ma Kasabat wa 'alaiha maktasabat - what you give you'll get back". Dia jawab, "exactly! you are right!"

Saya catat ni selepas saja dia beredar dan lawat pesakit sebelah saya.. Lepas dia siap lawat jiran saya, saya panggil dia, "kejap doktor, nak minta semak saya tulis kat FB ni, sambil tunjuk 'draf' mesej saya minta izin share di FB.. Ini sambungan dia.. "Maksud you may do good thing but not the right one - for example, I want to be the best doctor, I spend a lot of time in hospital, and therefore I can't be with my families more often than it's supposed to be. It's a good job, but not right for my family"..

Hmm.. Tak sempat nak fikir nak applykan mcm mana dlm kes saya sendiri, tapi..Ingat satu je, sambungan ayat dia sebelum ni; "BUT, when you do good thing, you'll get good reward, when u do right thing, u'll get right result".. LaHaa Ma Kasabat, Wa 'alaiha Maktasabat - bagi setiap manusia balasan atas setiap apa yg dilakukan (Baqarah), Siapa buat kebajikan walau sehalus zarah, tetap akan dpt balasan kebaikan, sapa buat kejahatan walau sekecil hama, tetap dapat balasan keburukan (al Zalzalah)..

Tak payah fikir apa balasan yang akan kita dapatkan, tahulah Allah buat penilaian, teruskan buat kebaikkan walau kita dlm kesusahan. Allah tak pernah mungkiri janji-Nya, Dia akan bantu ringankan beban kita juga bila kita ringankan beban sesama manusia.

Walau orang salah faham, walau orang kata macam-macam, itulah PENGORBANAN..Yang penting KEIKHLASAN, pasti Allah tunjukkan jalan, temukan dengan orang-orang yang sama pemikiran, bantu beri kekuatan, capai niat nak buat kebaikkan, dan pada masa yang sama, cepat atau lambat, Allah tetap akan bagi bantuan selesaikan masalah sendiri dlm kehidupan..Insya Allah..

Moga Doktor Johan terus berjihad bantu pesakitnya, moga dikurniakan keluarga yg bahagia hingga ke syurga.. Amin

(Muhasabah diri dari Katil 24, Wad 4 Hospital Kajang..Indahnya Pengorbanan dan 'Kesakitan'.. 20.6.2013, Jam 12 tengah hari..mengira jam dan minit nak balik rumah nak bantu suami.. Esok ada pesanan 100 paket Maqlubah selama 3 hari untuk Masjid Al Falah, moga Allah permudah dan berkati usaha kita semua, bantu Palestin/Gaza dari Malaysia, moga diberi peluang ikut sama menyumbang sampai Aqsa dibebaskan segera.. Amin.
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Koleksi Banjir Di Kemaman Dan Kuantan 2013

 
© Gi Mari Gi Mari All Rights Reserved