Apa Ada Pada Kangkung?

Apa Ada Pada Kangkung?
1. Gastronomy - kangkung Sayuran semiakuatik, dalam istilah saintifik "Ipomoea aquatica"; juga digelar "water morning glory", dan sangat baik untuk kurangkan diabetes dengan inhibitasi intestinal nyunyahan atau absopsi glukosa.

2. Warisan - Kangkung Sebagai motif awan larat dalam ukiran dan tenunan Melayu yang merujuk kepada makna "rukun", "muhibbah" dan "cergas serta sihat" serta keupayaan untuk bergerak secara mandiri dengan teguhnya kepercayaan terhadap asal usul seperti agama dan adat resam melalui "akar menjejak air" dan tingginya nilai, cita-cita, harapan, akhlak dan keperibadian melalui "pucuk menunjuk langit"; serta cekal, sihat dan pragmatik melalui "bungnya berkembang pagi".

3. Antropologi perubatan - Kangkung Banyak digunakan oleh masyarakat Melayu dalam mengubati penyakit seperti bisul dengan memerah airnya dan disapukan ke bahagian "bisul" berkenaan; malah digunakan untuk mengurangkan ancaman penyakit darah tinggi, kencing manis, dan kanser dengan cara menjadikannya jus seperti jus oren, epal dan lain-lain.


4. Farmokologi - Kangkung Kangkung memiliki kandungan gizi yang cukup tinggi. Selain mengandung vitamin A, B1, dan C, kangkung juga mengandung protein, kalsium, fosfor, besi, karoten, dan sitosterol. Kangkung berperanan sebagai antiracun (antitoksik), antiradang, peluruh kencing (diuretik), menghentikan perdarahan (hemostatik), dan sedatif (ubat tidur).

5. Ekonomi - Kangkung Paras ekonomi sesebuah negara ditentukan berdasarkan harga seikat kangkung. Jika harga kangkung mahal, menggambarkan betapa berlaku kenaikan harga barang. Jika harga kangkung murah, maka harga barang berada di tahap yang sangat murah dan semua merasa tidak terbeban.
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Koleksi Banjir Di Kemaman Dan Kuantan 2013

 
© Gi Mari Gi Mari All Rights Reserved